4) Analisis hala tuju perkembangan pendidikan di Malaysia era semasa & masa depan terhadap pembangunan insan dan negara.
AKSES PENDIDIKAN
v Anak-anak di Malaysia memperoleh hak yang sama rata.
v Kementerian Pendidikan Malaysia berusaha untuk mengurangkan jurang perbezaan yang terdapat dalam sistem pendidikan di negara ini.
v Kementerian Pendidikan Malaysia memberi peruntukan sebanyak RM1 bilion untuk menyumbang kepada:
Ø Golongan orang kurang upaya
Ø Keluarga miskin dan tidak berkemampuan
v Program pembangunan yang membuktikan usaha pihak kerajaan untuk menangani dan mengatasi masalah ketaksamaan pendidikan di Malaysia:
Ø Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
Ø Asrama Harian
Ø Rancangan Makanan Tambahan (RMT)
EKUITI PENDIDIKAN
v Membantu mengurangkan jurang pendapatan, sosioekonomi dan juga gender dalam kalangan pelajar yang berada di kawasan bandar serta pelajar yang berada di kawasan luar bandar.
v Faktor yang mencetuskan jurang-jurang ini termasuklah:
Ø Isu minat pelajar terhadap suatu matapelajaran.
Ø Isu pencapaian akademik pelajar perempuan lebih baik berbanding pelajar lelaki.
v Langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah ini:
Ø Guru semestinya tahu akan kaedah-kaedah serta pendekatan-pendekatan pengajaran yang lebih kreatif dan inovasi supaya dapat mengatasi masalah tersebut.
Ø Kursus pendidikan guru perlu memberi penekanan yang lebih terhadap perbezaan-perbezaan yang berlaku dalam sistem pendidikan.
Ø Pihak kerajaan mahupun pihak sekolah perlu memperbanyakkan lagi kempen-kempen atau ceramah-ceramah di sekolah untuk menggalakkan semua gender pelajar supaya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi agar masalah-masalah seperti jurang perbezaan gender dalam pendidikan dapat diatasi.
KUALITI PENDIDIKAN
v Menaik dan melonjakkan pencapaian negara dalam kelompok tertinggi/teratas bagi ujian pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam masa 15 tahun.
v Menghasilkan kualiti pendidikan yang bertaraf antarabangsa, seperti:
Ø Mewujudkan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)
v Komitmen kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan yang tinggi selaras dengan wawasan pendidikan yang bertaraf dunia dan antarabangsa, seperti:
Ø Penggredan universiti
PERPADUAN
v Pendidikan menjadi salah satu alat dalam membentuk perpaduan kaum di Malaysia.
v Menghargai nilai, budaya dan juga pengalaman yang dikongsi dari pelbagai kaum, agama dan etnik dapat diterapkan dalam diri pelajar melalui pembelajaran dan pendidikan di sekolah.
v Langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk meningkatkan semangat perpaduan antara kaum termasuklah:
Ø Penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar
Ø Penerapan nilai-nilai budaya dan warisan dalam aktiviti harian
v Penggunaan satu bahasa perhubungan dan juga persefahaman di antara kaum di Malaysia dapat menghasilkan satu identiti negara serta mengeratkan lagi semangat perpaduan antara kaum.
KECEKAPAN SISTEM
v Memastikan kecekapan sistem pendidikan di negara Malaysia ini ke arah keberhasilan pengajaran guru dan juga ke arah kemenjadian pelajar-pelajar pada masa kini.
v Kecekapan penyampaian, kawalan dan pengurusan untuk menentukan keberhasilan pendidikan.
v Penyediaan pengajaran guru yang cekap dapat dihasilkan melalui latihan guru yang profesional supaya dapat melahirkan pelajar-pelajar yang berguna dan berkualiti kepada masyarakat dan juga negara.
Comments
Post a Comment