1) Analisis hala tuju perkembangan pendidikan di Malaysia era masyarakat tradisional dari aspek pembangunan insan dan masyarakat.
ASPEK |
HURAIAN |
Adat, adab dan warisan |
Pendidikan yang
berteraskan kepada pembelajaran secara turun temurun yang diwariskan kepada
generasi seterusnya. Menjadi kelebihan apabila ahli keluarga atau seseorang
itu mahir daripada aspek teknikal, praktikal dan kelansungan hidup. Mereka
yang mahir betukang rumah akan mewariskan kemahiran itu ke ahli keluarga dan
sahabat handai. Meraka yang mahir membuat sampan dan kapal meneruskan legasi
kemahiran itu sebagai contoh. Masyarakat melayu
ketika ini tinggi dan kaya nilai, budi bahasa dan adab sopan. Kehidupan
seharian yang berteman sumber alam ciptaan Allah swt menjadikan lebih peka
terhadap adab sopan terutama semasa berhubungan dengan ibu bapa dan orang
tua. Sikap mendengar cakap orang tua dan tunduk apabila berjalan menjadi
amalan seharian mereka. Pelbagai
gelanggang silat tehampar di halaman rumah tok guru bagi membekalkan ilmu
persilatan bela diri dan melengkapkan aspek keselamatan dan kawalan kampung
juga dijadikan kemahiran wajib kepada orang lelaki. Masyarakat juga
berpegang kuat kepada adat resam turun temurun yang menetapkan orang
perempuan tempatnya di dapur dan menguruskan hal ehwal rumah tangga manakala
orang lelaki menjadi ketua keluarga dan mendapat hak kemahiran pendidikan
yang tinggi dan selayaknnya. |
Agama Islam |
Pendidikan
tradisional berlangsung seperti ceramah agama di surau, masjid, pondok yang
diusahakan oleh para ulamak menyemarakkan cara kehidupan, proses pendidikan
dan penyebaran Islam. Para ulamak yang
juga kalangan pedagang dan pendakwah datang dari timur tengah mengajar orang
Melayu berkaitan Al-Quran, Hadis, Akidah, Feqah , bahasa Arab, Akhlak dan
tulisan jawi. Perkembangan yang
pesat dengan terdirinya masjid, madrasah dan sekolah pondok sebagai intitusi mempelajari
ilmu agama secara bersemuka dengan tok guru. Masa pembelajaran biasanya
dijalankan pada waktu petang ataupun malam. |
Undang-undang dan Peraturan |
Mula disusun semasa pemerintahan Sultan Muhammad
Shah (1424 hingga 1444 Masehi dan ditambah baik sehingga abad ke-19 Masehi.
Ia menghimpunkan adat Melayu dan undang-undang Islam, terdiri daripada
undang-undang, perlembagaan, jenayah, tanah, perhambaan, kontrak jual beli,
keluarga dan Islam. Undang-undang Islam pula meliputi hukum jual beli,
tatacara pengadilan, hukum qisas dan hukum jenayah Islam. Rakyat wajib
mentaati perintah Raja dan mengikut arahan pembesar negara. Melaka terkenal sebagai pusat perdagangan laut
antarabangsa dan mewujudkan undang-undang Laut Melaka. Nakhoda kapal diberi
kuasa seperti seorang Raja dan diguna pakai semasa di laut dan kapal sahaja. |
Patriotisme |
Mewujudkan bangsa yang taat setia kepada perintah Raja dan arahan
pemerintah negara. Kata-kata Raja itu ialah undang-undaang tidak boleh
disanggah dan perlu dipatuhi rakyat pada setiap masa. |
Komunikasi |
Penggunaan Bahasa Melayu secara meluas yang ditulis dalam tulisan Jawi
menjadikan bahasa itu sebagai bahasa rasmi dan bersifat menyeluruh dalam
segala urusan harian, pentadbiran, perniagaan dan diplomatik. Masyhurnya
diiktiraf sebagai lingua franca. Asmah Hj. Omar (2007) mendefinisikan lingua franca sebagai bahasa yang
diketahui kebanyakkan penutur walaupun hanya pada peringkat asas. |
Masyarakat |
Terdapat jurang yang tinggi membezakan status dan tahap pendidikan
masyarakat. Golongan Diraja dan bangsawan berstatus memerintah dan berhak
mendapatkan segala kehendak. Manakala golongan yang diperintah ialah rakyat
jelata yang merdeka dan hamba yang terbatas usahanya demi meningkatkan taraf
hidup dan pendidikan. Pelbagai kaum yang mendiami seperti Melayu, Cina, India, Kadazan,
Iban, orang Asli dan lain-lain. Mereka hidup bersatu padu, bantu membantu dan
harmoni. |
Comments
Post a Comment